7 تکنیک برندینگ برای مبتدی ها

تاریخ : 1348/11/10 نویسنده :admin3 بازدیدها : 20 موضوع : بلاگ



برندینگ یا برندسازی چیست

برندسازی یا برندینگ فرآیندی است که در آن شما نام برند خود را برای مخاطبین معنا می کنید. برندسازی یعنی تلاش برای رسیدن به معروفیت و محبوبیت. این موارد می تواند برای یک کسب و کار یا یا برای یک شخص باشد که در آن شهرت و اعتبار مدنظر است. فرآیند برندسازی به‌ روش های مختلفی انجام می‌شود اما هدف نهایی آن تنها آگاهی مردم نسبت به نام و برند شما است.


استراتژی برند سازی چیست ؟

استراتژی برندسازی طرحی است که اهدافی خاص و بلندمدت را در برمی گیرد و می تواند با تکامل و بهبود یک برند موفق حاصل شود و مجموعی از اجزای بنیانی شرکت شما آن را قابل شناسایی می سازد. یک استراتژی مشخص و قابل اجرا بر روی تمام جوانب یک کسب و کار تاثیرگذار است و به طور مستقیم با نیازهای مشتری احساسات و محیط رقابتی مرتبط است.


۷ عنصر برای یک استراتژی جامع برندسازی:


هدف

هر برندی وعده می دهد ولی در بازار که اعتماد مشتری پایین هست و در نظر گرفتن بودجه برای  مشتری بسیار حائز اهمیت است تنها وعده ی داد شده نیست که یک برند را از برند دیگری متمایز می سازد.بلکه داشتن یک هدف مشخص هست. (آلن آدامسون , رئیس طراحی و مشاوربرندسازی شرکت Landor Associates). در هنگام تعیین موقعیت برند خود, فهمیدن آن چه که برند شما دقیقا وعده می دهد بسیار مهم است.


ثبات (یکپارچگی)

نکته ی اصلی در مورد یک پارچگی این است که از صحبت کردن در مورد چیزهایی که ارتباطی با برند شما ندارند و باعث بهبود و ارتقای برند مورد نظر نمی شود خودداری کرد. عکس جدیدی به صفحه ی فیس بوک کسب و کارتان اضافه کردید؟برای شرکت شما چه معنایی دارد؟آیا با پیغام شما مطابقت دارد؟ یا صرفا یک چیز بامزه بود که به طورکاملا صریح و روشن مخاطبان شما را گمراه کند؟

در تلاش برای ایجاد یک پلت فرم برای برند خود , باید مطمئن باشید که تمام پیغام های شما یک پارچه هستند . در نهایت ,این ثبات و یکپارچگی برای هر چه بیش تر شناخته شدن برند شما کمک می کند. که این امر نیز به نوبه ی خود منجر به وفاداری مشتری می شود . برای دیدن یک نمونه ی عالی از یکپارچگی و ثبات بیایید نگاهی به برند کوکا کولا (coca cola) بیندازیم.


هیجانات

مشتری ها همیشه منطقی تصمیم گیری نمی کنند .چگونه میتوانید این مساله را که فردی هزاران دلار بیش تر برای خرید موتورسیکلت Harley (هارلی) پرداخت کرده است را توضیح بدهید؟ در حالی که می توانست با بودجه ی خیلی کمتر موتورسیکلتی به همان خوبی بخرد.

آنجا یک صدای احساسی بوده که زمزمه می کرده : هارلی بخرید. ولی چرا؟ هارلی دیویدسون با ایجاد یک انجمن برای برند خود از برندسازی عاطفی استفاده می کند .این انجمن با نام (HOG  (Harley owner groups , صاحبان موتورسیکلت هارلی , برای ارتباط دادن مشتریان خود با برندشان و هم چنین برای ارتباط مشتری هایشان با یکدیگر شکل گرفته است .

هارلی دیویدسون با فراهم آوردن فرصتی برای مشتریانش برای این که احساس کنند بخشی از یک گروه و اجتماع بزرگتری هستند تا این که فقط تعدادی موتورسوار ساده باشند توانست موقعیت خود را به گونه ای تثبیت کند که برای کسانی که می خواهند موتورسیکلت بخرند تبدیل به یک انتخاب آشکار شود.



انعطاف پذیری

در دنیایی که سریع در حال تغییر هست بازاریابان برای حفظ ارتباط باید انعطاف پذیر باشند. از طرف دیگر انعطاف پذیر بودن باعث می شود تا در مورد کمپین های خود خلاق باشید. ممکن است بگویید , یک دقیقه صبر کنید .چگونه می توان در عین یکپارچگی , انعطاف پذیر نیز باشیم؟

سوال خوبیست .در حالی که هدف یکپارچگی و ثبات , ایجاد استاندارد برای برند شماست. انعطاف پذیری شما را قادر می سازد که تعدیلاتی ایجاد کنید که باعث ایجاد علاقه شود و رویکرد شما را نسبت به رقیبان تان متمایز سازد. به عبارت دیگر برنامه بازاریابی مبتنی بر هویت برند به ثبات و یکپارچگی کافی نیاز دارند تا قابل شناسایی باشند و در عین حال برای به روز ماندن نیاز به تنوع کافی دارد.



مشارکت کارکنان

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم اگر می خواهید برند شما شناخته شود دست یافتن به حس یکپارچگی و ثبات بسیار مهم است .در حالی که یک شیوه نامه می تواند به شما کمک کند تا به یک تجربه ی دیجیتالی منسجم دست یابید به همان اندازه نیز مهم است کارکنان شما از نحوه ی برقراری ارتباط با مشتری ها و پرزنت کردن برند آگاه باشند.



وفاداری

اگر در موقعیتی هستید که انسان هایی شرکت و برند شما را دوست دارند نسبت به این مساله  بی تفاوت نباشید و پاداشی را برای دوست داشتن آن ها در نظر بگیرید. این مشتریان حسن نیت خود را برای نوشتن در مورد شما , توصیه کردن شما به دوستان خود و مانند سفیر برند شما رفتار کردن را انجام داده اند. ترویج وفاداری زود هنگام این افراد باعث بازگشت بیشتر مشتری و سود بیش تر برای کسب وکار شما خواهد بود . بعضی اوقات تنها چیزی که نیاز هست فقط یک تشکر کردن هست ولی بعضی اوقات بهتر است فراتر بروید و برای آن ها یک نامه ی شخصی بنویسید. یا برایشان اشانتیون بفرستید و از آن ها بخواهید نظرات خود را بنویسند و آن ها را در وب سایت خود به طور برجسته ثبت کنید.



آگاهی رقابتی

برای بهبود استراتژی خود و ایجاد ارزش بیش تر برای برند خود از رقابت به عنوان یک چالش بهره ببرید. شما دقیقا در کسب و کار مشابه هستید و به دنبال همان مشتریان هستید.درست است؟ پس ببینید رقیبان شما چه کارهایی انجام می دهند. برخی از تاکتیک های آن ها موفق بوده؟ و برخی از آن ها شکست خورده اند؟

موقعیت برند خود را بر اساس تجربه آن ها به منظور بهبود هر چه بیش تر شرکت و کسب وکارتان تنظیم کنید. یک مثال عالی از چگونگی بهبود برند خود با یادگیری از طریق رقبا برند Pizza Hut  هست. وقتی یک نفر که عاشق پیتزا بود در توئیتر خود سوالی ایجاد کرد .پیتزا هات فرصت را از دست نداد و در عرض چند دقیقه پاسخ دوستانه ای به این سوال داد قبل از اینکه Dominos Pizza  حتی فرصتی برای صحبت کردن در این مورد پیدا کند . اگر Dominos  رقیب هایش را زیر نظر بگیرد , می داند دفعه ی بعد اگرچنین وضعیتی پیش آید چه اقدامی بکند .





09177755652