طراحی برند چیست و چه اصولی دارد؟

تاریخ : 1403/19/01 نویسنده :admin3 بازدیدها : 101 موضوع : بلاگ



طراحی برند چیست؟

طراحی برند و لوگو بیان می‌کند که یک برند چطور انتخاب یا ساخته می‌شود تا از نظر بصری معرف هویت برند باشد. هدف کسب‌وکارها از انتخاب برند، این است که در بازار فیزیکی و دیجیتالی خودشان را به عموم معرفی کنند. طراحی برند یکی از مهمترین فعالیتهای بازایابی است که شامل نام، لوگو، طرح، و نماد می‌شود. طراحی برند، موجب می‌شود که هویت متمایزی در بین سایر برندهای موجود در بازار داشته باشید. خیلی مهم است که در تمام نقاط تماس – از جمله، شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌ها، وب‌سایت و یا حتی فضای اداری کسب‌وکار- یکپارچه عمل کنید. به این ترتیب، تصویر برند در ذهن مخاطب تقویت می‌شود و مشتری همیشه آن برند را به خاطر می‌سپارد.


اجزای طراحی برند

طراحی برند باید ماهیت انحصاری داشته باشد. تمام اجزای طراحی برند باید انسجام داشته و یکپارچه باشند. اجزای طراحی برند عبارتند از:


1. لوگو

طراحی لوگو، بخش اصلی هویت تصویری برند است. لوگو اولین و بیشترین چیزی است که دیده می‌شود؛ پس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حقیقت، لوگو، نماد محصول است و تا آخر با آن باقی می‌ماند. مثلا همین الان به اپل یا سامسونگ فکر کنید، لوگویشان را می‌توانید در ذهنتان ببینید؟


2. رنگ

رنگ، تاثیر زیادی روی درک و تصویر برندتان دارد. انتخاب رنگ مناسب اصلی‌ترین مرحله طراحی برند است؛ چون جزء اولین چیزهایی است که مشتری متوجه آن می‌شود. حتما باید از مبحث روانشناسی رنگ‌ها در این بخش استفاده کنید.


3. حروف چاپی و کالیگرافی

اکثر کسب وکارها به فونت چاپی حروف در پیام‌هایشان، توجهی ندارند. اما در واقع، انتخاب فونت متمایز و متناسب با سبک کسب وکارتان، شما را از بقیه رقبا متمایز می‌کند.


4. شعار تبلیغاتی

شعار تبلیغاتی برندتان باید تا حد امکان کوتاه، جذاب، و به یادماندنی باشد. شعار تبلیغاتی باید به خوبی ماموریت کسب‌وکارتان را بیان کند. دقت کرده‌اید، بعضی از برندها از یک پیام ریتمیک استفاده می کنند، تا بهتر به خاطر سپرده شود! برای مثال، شعار تبلیغاتی مهرام را در نظر بگیرید: «مهرام؛ خوشمزه و خوشنام». کوتاه، ریتمیک، جذاب، حاوی پیام مهم کسب‌وکار، و از همه مهمتر به یادماندنی.


5. امضای ایمیل

امروزه، بسیاری از فعالیت های کسب‌وکارها به صورت آنلاین انجام می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید جایگاه برجسته‌ای در صحنه‌ی رقابت داشته باشید، اینترنت و فضاهای مجازی را در طراحی برند دست کم نگیرید. ایمیل زدن به مشتریان و همکاران، یک فعالیت عادی کسب‌وکارهای امروزی است. پس حتما امضای مختص خودتان را پای ایمیل‌ها بزنید تا خاص و متمایز باشید.


6. اونیفورم کارمندان

لباس یکدست کارمندان، نظم و انسجام را تداعی کرده و بیانگر اعتبار آن شرکت است.


7. بیزینس کارت

کارت ویزیت تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد. بیزینس کارت کمک می‌کند، هر وقت مشتری مایل بود با شما تماس بگیرد، به راحتی این کار را بکند. پس حتما لوگو، رنگ، فونت و تمام اجزای مهم برندتان را در بیزینس کارت هم بیاورید. مشتری با نگاه کردن به بیزینس کارت، باید متوجه شود که متعلق به کدام برند است.


8. وب‌سایت

وب‌سایت شرکت‌تان در واقع دفتر شما در بستر اینترنت است و یکی از اصلی‌ترین برند تاچ‌پوینت‌ها محسوب می‌شود. وب‌سایت هم مانند سایر اجزای برند، باید منعکس کننده‌ی اهداف کلی کسب‌وکارتان باشد. همچنین حتما از تصاویر، رنگ‌ها، لوگو، و پیام تبلیغاتی‌تان حتما در وب‌سایت استفاده کنید.


9. صفحات شبکه‌های اجتماعی

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات، کمتر کسی را می‌بینیم که از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکند. شما هم برای ارتباط آسانتر با مشتری، باید در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید. برای بهتر دیده شدن در این صفحات، بهتر است عکس پروفایل را لوگوی شرکت انتخاب کنید تا مشتری به راحتی شما را پیدا کند. از عناصر برندینگ هم در این بخش استفاده کنید.


10. ابزارهای بازاریابی آفلاین مثل بروشور و اعلامیه

توجه کنید که در فرایند طراحی برند، تمام ابزارهای بازاریابی مثل بروشور، از لوگو، فونت، رنگ و پیام تبلیغاتی‌تان را در نظر داشته باشید. بروشور و اعلامیه باید توجه مخاطب را به خود جلب کند.


11. بیلبورد

بیلبورهای تبلیغاتی هم در فرایند طراحی برندینگ تاثیر چشمگیری دارد و باید کوتاه و جذاب باشند.


12. بسته بندی

بسته‌بندی خاص محصول، اعتبار زیادی به کسب‌وکارتان می‌دهد. بسته‌بندی شکیل، نشان می‌دهد که محصول داخل آن هم باارزش است. همچنین، بسته‌بندی خلاقانه موجب می‌شود مشتری، آن برند را به خوبی به خاطر بسپارد. اگر تازه شروع به کار کرده‌اید و می‌خواهید تاثیر اولیه خوبی رو مخاطب‌هایتان بگذارید، حتما طراحی 1 الی 3 محصول را در فرایند طراحی برند قرار دهید.


مراحل طراحی برند

طراحی برند، یک فرایند دوطرفه بین طراح برند و کسب‌وکار است. کسب‌وکار باید از همان ابتدا، اطلاعات دقیق و شفاف موردنیاز را در اختیار طراح قرار دهد. به علاوه، کسب‌وکار باید هدف و انتظاراتش را به طور منطقی بیان کند، تا طراح بر آن اساس بتواند برند سازمان را طراحی کند. طراحی و ساخت برند، یک فرایند سیستماتیک است. در ادامه، مراحل مهم طراحی برند را بیان می‌کنیم تا به کمک آنها بتوانید برندی را طراحی کنید که همیشه در ذهن باقی بماند.

 

1. ساختار کل فرایند

در طراحی برندینگ و مراحل ساخت آن دقت کنید که چهارچوب کل فرایند طراحی باید به صورت سازمان‌یافته باشد. طراح برند باید به طور دقیق و شفاف، مراحل مختلف تحویل کار، همچون لوگو، پیام تبلیغاتی، بیزینس کارت، بروشور خلاقانه، بیلبورد و غیره را مشخص کند.


 

2. تحقیق رقابتی

قبل از شروع فرایند طراحی برند، حتما در مورد برندهای رقیب تحقیق کنید. هدف از این تحقیق، درک ایدئولوژی، رویکرد و استراتژی طراحی رقبا است تا برندی طراحی شود که از آنها برتر باشد و مشتری بیشتری را به خود جذب نماید.


 

3. خلاقیت

برندهای زیادی در بازار هستند، اما تعداد کمی از آنها می‌توانند بر مشتری تاثیر مثبت بگذارند. بنابراین، طراح باید ایده‌های جذاب و نو داشته باشد. به علاوه، باید از مفاهیمی استفاده کنید که هم مدیریت کسب‌وکار و هم مخاطب هدف را تحت تاثیر قرار دهید.


4. درک اهداف کسب‌وکار و شخصیت برند

طراحی برند، باید مکمل اهداف و ارزشهای سازمان باشد. در نتیجه، لازم است که ماهیت کسب‌وکار، بینش،  ماموریت و شخصیت کلی برند به خوبی درک شود.


 

5. کلمات بر تصاویر اولویت دارند

طراح باید ابتدا لحن صدا، زبان و نقش کلمات را به خوبی درک کند و سپس طراحی برند را شروع نماید.


 

6. دستورالعمل‌های سبک

زمانیکه کل روند طراحی برند طی شد، طراح باید دستور‌العمل‌های سبک در رابطه با قوانین استفاده از لوگو، طرح کلی، قالب طرح، رنگ‌ها، سیستم حروف چاپی و سایر قوانین مربوطه را به نماینده کسب‌وکار توضیح دهد.



چگونه طراحی برند را اجرا کنیم؟

اگر با اصول طراحی برند آشنا باشید و اجزایش را درست بشناسید، اجرای آن کار سخت و پیچیده‌ای نیست. در واقع، اجرای موثر طراحی برند حاصل یک فرآیند مشخص است.

 

1.تحقیق کنید

تمام برندسازی‌های خوب با تحقیق درست شروع می‌شوند. برای طراحی برند خوب، باید درباره بازار، مشتریان و عوامل داخلی شرکت تحقیق کنید تا چشم‌انداز دقیقی از اوضاع به دست آورید، چالش‌ها و نیازهای مشتری را بشناسید و راه را برای یک طراحی برند موفق، هموار کنید.

 

2.استراتژی خود را مشخص کنید

طراحی برند موثر از طریق استراتژی برند مناسب انجام می‌شود. یعنی چهارچوب دقیق با عناصر مشخصی مثل شخصیت برند، الگوی برند و غیره داشته باشید.

این چهارچوب، نقشه راهی برای هویت بصری است که با فرآیند طراحی برند ایجاد می‌شود.

 

3.عناصر خود را طراحی کنید

به کمک تحقیق راهنمایی‌های استراتژی، می‌توانید اجزای طراحی برند را بسازید. از لوگوی برند گرفته تا تصاویر و فونتی که می‌خواهید استفاده کنید، همگی به شکل‌گیری طرح نهایی برندتان کمک می‌کنند تا بیشترین تاثیر را روی ذهن مخاطب بگذارید.

 

4.تاچ‌پوینت‌های خود را ایجاد کنید

تاچ‌پوینت‌هایی مثل وب‌سایت و کانال بازاریابی، جایی هستند که هویت بصری برند خودش را نشان می‌دهد. ساخت تاچ‌پوینت‌ها آخرین مرحله طراحی برند است که عناصر بصری به صورت خلاقانه با هم ترکیب می‌شوند تا پیام برند را به گوش مخاطبان‌شان برسانند.





09177755652