راهنمای کامل و اصولی انتخاب برند

تاریخ : 1348/11/10 نویسنده :admin3 بازدیدها : 64 موضوع : بلاگ




انتخاب نام برند مانند کلیه اقداماتی که برای راه اندازی یک کسب و کار و گسترش آن انجام می دهید، اهمیت زیادی دارد. برای مثال زمان انتخاب نام برای نوزاد و فرزند خود از ماه ها پیش از به دنیا آمدن در مورد آن به اندازه کافی تحقیق می کنید. چون نام فرزند در بزرگسالی می تواند نشان دهنده هویت آن باشد. این موضوع زمان انتخاب نام برند نیز اهمیت زیادی دارد. در صورتی که برند سازی را به درستی انجام دهید، مشتریان و کابران زمان دیدن محصولاتی مشابه با محصولات شما، سریعا برند شما را به خاطر می آورند. علاوه بر این، زمانی که قصد طراحی سایت داشته باشید یا حتی بخواهید یک نام کاربری برای اکانت صفحه اینستاگرام، توئیتر و … انتخاب کنید، ممکن است برای انتخاب نام برند مررد شده باشید. در مورد اهمیت این موضوع باید گفت این میزان اهمیت و حساسیت، بهترین اقدام برای موفقیت در روند برند سازی محسوب می شود. انتخاب برند بسیار فراتر از طراحی لوگو، انتخاب رنگ سازمانی، و حتی نام کسب و کار است. در واقع در صورتی که به درستی و طبق اصولی صحیح اقدام به انتخاب نام برند کنید، می توانید با احتمال موفقیت بیشتری شروع به طی کردن قیف فروش کنید. علاوه بر این، سفر مشتری را به بهترین نحو می توانید اجرا نمایید. اگر شما نیز برای انتخاب نام برند مردد هستید و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، همراه ما باشید. 


اهمیت انتخاب اسم برند

انتخاب اسم برای برند یا کسب و کاری که قصد راه اندازی و گسترش آن را دارید، همانند انتخاب نام دامنه برای سایت اهمیت زیادی دارد. چرا که پس از انتخاب نام برند، باید اقدامات لازم برای طراحی لوگو، طراحی سایت، انتخاب رنگ سازمانی، طراحی کارت ویزیت، طراحی بنرهای تبلیغاتی و … را آغاز کنید. کلیه مراحل ذکر شده هزینه های بسیار زیادی به همراه دارد. به همین دلیل اشتباه یا کوتاهی برای صرف زمان و انتخاب اسم برای برند می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. به  گونه ای که ممکن است بخشی یا کل کسب و کار شما با شکست روبرو شود. به همین دلیل مجبور می شوید کل استراتژی کسب و کار را تغییر داده و حتی اقدام به ریبرندینگ کنید. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم مقاله “ریبرندینگ” را مطالعه کنید. نکته مهم برای پیدا کردن اسم برای برند این است که مشتریان بتوانند با آن به خوبی ارتباط برقرار کنند. در واقع امکان برقراری ارتباط مشتریان با برند، از جمله اقدامات ضروری در روند سفر مشتری است. اما توجه داشته باشید که صرفا انتخاب یک اسم جذاب کافی نیست و نمی تواند یک اسم خود برای برند باشد. به همین دلیل می توان گفت انتخاب این اسم یک فرایند پیچیده و سخت است. چون نام برند خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

متناسب با شخصیت برند باشد.

جذاب و گیرا باشد.

به خاطر سپاری و یادآوری آن برای کابران و مشتریان آسان باشد.

زمان تبلیغات آنلاین و offline نام برند گیرا و جذاب باشد.

زمان ثبت اکانت شبکه های اجتماعی و طراحی سایت، نام اکانت و دامنه آن آزاد باشد.



ویژگی های مهم زمان انتخاب نام برند

با توجه به اهمیت انتخاب نام برند، سال هاست روی برندها و کسب و کارهای مختلف تحقیقات و آنالیزهای مختلفی انجام شده است. برای مثال طبق تحقیقاتی که در سال 2010 میلادی گروهی از محققان دانشگاه آلبرتا انجام دادند، ثابت شده که مشتریان به اسم برندهایی که دارای یک ساختار تکرار شونده دارند، واکنش مثبت تری نشان می دهند. برای مثال نام برندهای کوکا کولا، جلی- بلی، کیت- کت، مزمز، چین چین، اشی- مشی، و … ساختار تکرار شونده دارند.

با این وجود هنوز هم نمی توان گفت این ساختار نیز یک روند مثبت و تاثیر گذار در جذاب بودن نام برند است. بلکه به طور کلی برند باید دارای ویژگی های زیر باشد  تا به خاطر سپاری آن برای کاربران و مشتریان آسان تر باشد.


1- با معنا باشد

هر شرکت یا کسب و کار قطعا دارای ارزش های بنیادین است. به همین اسم برند نیز باید با ارزش های بنیادین کسب و کار ارتباط معنایی داشته باشد. بدین صورت که مشتری بتواند با ترسیم یک تصویر مثبتدر ذهن خود، با این برند ارتباط برقرار کند. برای مثال نام برندهای زیر همگی حامل یک انرژی خاص هستند:

Rock Star (ستاره راک)

Burn  (سوختن)

big bear (خرس بزرگ)

Monster (به معنای هیولا)

Red Bull  ( گاو قرمز)


2- راحت باشد

منظور از راحت بودن نام برند این است که تلفظ کردن، خواندن، نوشتن، به خاطر سپاری، و جستجو کردن آن در گوگل برای کاربران و مشتریان آسان و راحت باشد. علاوه بر این، زمان نوشتن و انتخاب نام برند به زبان فارسی توجه داشته باشید که بعضی از کلمات در زبان فارسی نگارش یکسانی دارند. همین موضوع سبب می شود که برخی از مشتریان زمان به خاطر سپاری آن دچار مشکل و سردرگمی شوند.  بنابراین توجه داشته باشید اسمی را انتخاب کنید که ساختار یکسان و ثابت داشته باشد. برخی از افراد در این باره و برای آسان تر به یاد ماندن نام برند از اسامی مخفف استفاده می کنند که این کار نیز کار صحیح و مناسبی نیست. به دلایل زیر در این رابطه توجه کنید:

تلفظ برخی از کلمات که مخفف شده اند، آسان نیست.

در برخی مواقع مخفف شدن برخی از کلمات جالب و جذاب نیست.

کلماتی که مخفف شده اند هیچ تصویر ذهنی و معنای خاصی را در ذهن ایجاد نمی کند. به همین دلیل به خاطر سپردن آن برای همه کاربران آسان نیست.

معنا کردن و فهماندن تک تک حروف مخفف به مشتریان کار زمان بر و هزینه بری است.


3.متمایز و منحصر به فرد باشد

زمانی که یک نام منحصر به فرد انتخاب می کنید، علاوه بر این که از سایر رقبا متمایز می شوید، در ذهن کاربران هم ماندگار خواهید بود. در این مورد توجه داشته باشید که برای متمایز بودن نامی مشابه و نزدیک به نام تجاری برندهای بزرگ انتخاب نکنید. این کار باعث می شود که یک شرکت فیک و کپی کننده به نظر برسید. علاوه بر این ممکن است مشکلات دادگاهی و حقوقی در پیش داشته باشید که به نفع کسب و کارتان نباشد.


4.آینده گرانه باشد

برای ماندگار شدن نام برند باید اسمی را انتخاب کنید که آینده گرانه باشد. برای این کار باید از مرزهای جغرافیایی و وضعیت کنونی خود فراتر بروید. برای مثال در صورتی که در یک استان، یا حتی کشور فعالیت می کنید، صرفا به وضعیت کنونی خود توجه نداشته باشید. بلکه تصور کنید در سال های آینده جایگاهی بالاتر دارید و کسب و کارتان گسترش یافته است. به همین دلیل باید حتی به فرهنگ کشورهای دیگر، و معنای آن اسم در کشورهای دیگر هم توجه داشته باشید. برای مثال نام یکی از انواع آب معدنی ها “الموت” به معنای آشیانه عقاب و منطقه ای در قزوین است. زمانی که این آب معدنی به کشورهای عرب زبان صادر شد، به دلیل معنای غیر مرتبط یعنی “مرگ” که داشت؛ با واکنش منفی کاربران روبرو شد. یکی از مسائل مهم دیگری که باید  توجه داشته باشید این است که از نام خانوادگی خود برای برند استفاده نکنید. چون ممکن است در آینده بخواهید این برند را واگذار کنید. در واقع در این شرایط ممکن است خریدار به طور کلی از خرید منصرف شوند.



5.قابل ثبت باشد

همان طور که در پاراگراف های بالاتر ذکر شد، پس از شروع و راه اندازی کسب و کار یکی از مهم ترین اقدامات طراحی سایت است. علاوه بر این، در صورتی که قصد گسترش خیلی وسیع در حوزه کاری خود را دارید، لازم است که حتما برند خود را به صورت رسمی، قانونی، و به ویژه برای دامنه های اینترنتی قابل ثبت باشد. بنابراین باید از قواعد مهم انتخاب نام برند در ایران به طور کامل مطلع شوید. ( در ادامه و پایان مقاله مهم ترین قوانین مهم در این رابطه اشاره خواهیم کرد.) در صورتی که نتوانید به صورت قانونی برند خود را ثبت کنید، کلیه هزینه هایی که در این رابطه انجام داده اید، از دست خواهد رفت. برای ثبت کردن دامنه سایت نیز کافی است دامنه مورد نظر را در شرکت های ارائه دهنده هاست و سرور جستجو کنید. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، می توانید از متخصصین فعال در این حوزه کمک بگیرید.


6.بصری باشد

منظور از بصری بودن این است که بتوان نام برند را با استفاده از المان های گرافیکی و طراحی به زیبایی طراحی کرد. برای مثال برندهای مختلف مانند اپل، ردبول، عقاب و … بهترین مثال ها برای طراحی بصری یک اسم هستند. علاوه بر این، این نوع اسم ها یک تصویر بصری از لوگو در ذهن مشتری ایجاد می کند.


چگونه اسم برند را انتخاب کنیم؟

در این مرحله باید حواستان به ویژگی ها و نکاتی که تاکنون ذکر شد، باشد. فرایند انتخاب اسم به گونه ای سخت و زمان بر است که صاحبان برخی از برندهای بزرگ طی 6 ماه زمان چندین هزار اسم مختلف را مورد بررسی و آنالیز قرار می دهند. برای انتخاب یک اسم حرفه ای و جذاب برای برند خود مراحل زیر را به طور کامل مطالعه و اجرا نمایید.


1- هویت برند را تعریف کنید.

قبل از این که انتخاب اسم برای آغاز کنید، باید از خودتان بپرسید که: شما چه نوع شرکتی هستید؟ در شرکتتان چه فعالیت هایی انجام می دهید؟ قصد دارید به چه چیزی تبدیل شوید؟ پاسخ دادن به این سوالات کمک می کند که تشخیص دهید و تعریف کنید که هویت برند چیست؟ هر برند یک هویت بنیادی دارد که شامل موارد زیر است:

ماموریت شرکت: فلسفه وجودی کسب و کارتان چیست؟

چشم انداز: چه آینده ای را برای برند و کسب و کارتان ترسیم کرده اید؟

ارزش ها: شرکت بر اساس چه ارزش هایی استوار است؟

تعیین این سه عامل تعیین کننده اهداف مختلف شرکت است. علاوه بر این، هر کاری که بخواهید انجام دهید از جمله انتخاب اسم برای برند، تحت تاثیر قرار می گیرد. پس از این که هویت برند را بررسی و تعیین کردید، باید رقبا را تجزیه و تحلیل کرده و تشخیص دهید که نقاط متمایز شما و سایر رقبا از یک دیگر چیست؟ پس از آن باید تعیین این تفاوت شما با رقبا باید به انتخاب اسم برند هم به شما کمک کند.


2- طوفان فکری راه بیاندازید

یکی از جالب ترین قدم های انتخاب اسم برای برند، راه اندازی طوفان فکری در شرکت است. برای این کار تعدادی از دوستان، همکاران و افرادی که ایده و خلاقیت دارند را دعوت کنید. از آن ها بخواهید ایده و اسم هایی که به فکرشان می رسد با شما در میان بگذارند. برای شروع این کار توصیه می کنم که از قبل موارد زیر یادداشت کنید:

تمام صفاتی که نشان دهنده صفات کسب و کار شما است، یادداشت کنید.

هر خدمات یا محصولاتی که ارائه می کنید، و دوست دارید که کاربران از آن مطلع شوند و تجربه کنند، بنویسید.

کلیه کلمات مرتبط با کسب و کارتان را بنویسید.


3- اسم های انتخاب شده را بررسی کنید

در مرحله قبل ممکن است 10 الی 15 اسم انتخاب شده یادداشت کرده باشید. از بین این اسامی 3 اسم را انتخاب کنید. در این مرحله بررسی کنید که آیا در سایت ثبت علائم تجاری کدام یک از این نام های تجاری در دسترس هستند. در صورتی که این اسامی قبلا توسط افراد دیگر انتخاب شده، مجددا برای انتخاب اسم اقدام به جستجو و تکرار مراحل قبل کنید.


4- اسم برند را تست کنید

اگر در مرحله قبل اسمی که انتخاب کردید، قبلا توسط افراد دیگر انتخاب نشده بود، باید اسم برند را تست کنید. برای این کار می توانید اسم برند را به صورت انبوه و برای تعداد زیادی از کاربران و مشتریان قبلی خود را ارسال کنید. سپس از آن ها بخواهید که نظرشان در مورد نام برندتان بدهند. یکی از بهترین روش های ارسال ایمیل به صورت انبوه کم هزینه بودن آن است. اما در صورتی که در مورد مشتریان و کاربران فعلی خود اطلاعات کافی ندارید، می توانید کمی بیشتر هزینه کنید.


5- ثبت برند به صورت قانونی

در این مرحله که اسم نهایی را انتخاب کردید، اسم برند را باید به صورت قانونی ثبت کنید. برای این کار وارد سایت مرکز مالکیت فکری شوید. سپس فرم و اظهارنامه های مرتبط با کسب و کار، خدمات یا محصولاتتان را تکمیل کنید. سپس مدارک مورد نیاز را بارگذاری و ارسال کنید.

پس از این که در این مرحله اسم برند را ثبت کردید، توصیه می کنم که سریعا برای خرید دامنه و ثبت آن نیز اقدام کنید. سپس یک اکانت در شبکه های اجتماعی که متناسب با کسب و کارتان است، ایجاد کنید.






09177755652