شناخت انواع برندها

تاریخ : 1348/11/10 نویسنده :admin3 بازدیدها : 39 موضوع : بلاگ



معرفی انواع برند

موارد زیادی وجود دارند که می‌توانند تبدیل به مارک تجاری و برند شوند. کسب و کار شما شامل کدامیک از برندهای تجاری می‌شود؟ اطلاعات کامل دراین مورد دارید؟ دراین مقاله به دنیای برندها وارد می‌شویم و شما را با انواع برندها آشنا می‌کنیم: برندها برای اینکه بر روی یک محصول و خدمات جای بگیرند هیچ مرز و محدودیتی ندارند. دامنه‌ای از محصولات، خدمات، محصولی تک، رویداد، گروه، رسانه، برچسب‌های خصوصی، مارک‌های الکترونیکی و حتی سازمان‌ها و افراد می‌توانند برندی بخصوص داشته باشند.


برندهای سازمانی

برندهای سازمانی دربرگیرنده نهادها و ارگان‌هایی هستند که به ارائه خدمات و عرضه محصولات مشغولند. به عنوان مثال سنای ایالات متحده و مرسدس که تولید کننده خودرو است. هریک ازین دو برند از برندهای بسیار پرقدرت دنیا بشمار می‌روند و هرکدام هم خدمات و محصولات منحصربفرد خود را به جامعه تزریق می‌کنند.

ویژگی‌های سنای ایالات متحده و مرسدس کاملا از یکدیگر مجزاست اما هریک برندشان نشان از ویژگی‌ها و قدرتشان دارد.

گاهی برندهای سازمانی می‌توانند جزئی‌تر شوند و یک فرد را به خود متصل کنند و یا با آن نزدیکی بیشتری داشته باشند. مثل حزب دموکرات ایالات متحده که مستقیما نزدیکی بیشتری به باراک اوباما و هیلاری کلینتون دارد.


برندهای رویدادی

زمانیکه یک تجربه ماندگار و سازگار میان گروهی بوجود می‌آید و پی‌در‌پی رقم می‌خورد یا به عبارتی تکرار می‌شود پدیده برند رویدادی بوجود می‌آید. یعنی سازگاری، وحدت و وفاداری مشتریان و مخاطبین است که سبب پیدایش برند رویدادی می‌شود.

جشنواره‌های موسیقی، کنفرانس‌های بین‌المللی و یا مردمی، جشن‌های ملی و سنتی و … خیلی دیگر از رویدادها همگی به نوعی برند رویدادی هستند که حتی اگر درآنها شرکت نداشته باشید از آنها شناختی نسبی دارید.

یکی از برندهای رویدادی بسیار معروف مسابقات المپیک است که بازتابی جهانی دارد و تقریبا تمام مردم دنیا آن را دنبال می‌کنند و درموردش سازگاری و وفاداری نشان می‌دهند. یا در حالتی دیگر می‌توان تورهای موزیکال را نام‌برد که درآنها بی‌شمار جمعیت حضور پیدا می‌کنند. قدرت و بزرگی این برندهای رویدادی را حضور مردم بوجود می‌آورد.


برندهای منحصر بفرد

مارک‌های شخصی پراستفاده‌ترین و پرتکرارترین مارک‌های تجاری هستند. به عنوان مثال انواع نوشیدنی، خودرو و یا لباس می توانند مارک منفرد باشند، البته این محصولات در نوع خود منحصربفرد هم هستند، مثل کیف‌های گوچی.

درنوع دیگر مارک‌های شخصی می‌توانند گروهی از محصولات را زیر سایه خود داشته باشند. مثل انواع خودروهای یک برندتجاری یا انواع محصولات خوراکی یک برند.


برندها و مارک‌های خدمات

اگر شرکت و یا کسب‌و‌کار شما از حالت تولید و عرضه محصولات خارج شود و سعی کند بجای تولید به طرف ارائه خدمات و رفع مشکلات به‌صورت نامحسوس بپردازد به آن مارک خدمات تعلق می‌گیرد. مارک‌های خدماتی می‌توانند تنوع و سطح بیشتری نسبت به مارک‌های شخصی داشته باشند و خدمات گسترده‌ای ارائه دهند. مارک‌های خدمات دسته‌های زیر را درخود دارند:

نمایندگی‌ها: مشاوران املاک، آژانس‌های توریستی.

برندهای خدمات کلاسیک: خطوط هوایی، کرایه اتومبیل، هتل‌ها و شعب یک بانک.

برندهای ارائه خدمات حرفه‌ای: حسابداری، مشاوره مدیریت.

برندهای خرده‌فروشی: رستوران‌ها، هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های پوشاک.

خدمات رسانی‌های خالص: انجمن‌های عضو.



برند رسانه‌ای 

مجلات، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و رسانه‌های متفاوت مارک‌های رسانه‌ای را شکل می‌دهند.



برند شخصی

گفتیم که مارک‌ها محدودیتی ندارند و حتی یک شخصیت هم می‌تواند تبدیل به برند شود. مثلا می‌توان میک جگر یا اپرا وینفری را یک برند دانست درحالیکه هریک نمایانگر یک شخص و یا چندنفر هستند و با شخصیت‌های متفاوتی ارتباط دارد. با توسعه اینترنت و رسانه‌های اجتماعی که امروز دردسترس هستند همه ما می‌توانیم به‌عنوان اشخاص مستقل برند و نام تجاری منحصربفرد خودرا داشته باشیم. می‌توانید از تکنیک‌ها و ابزارهای متفاوت این بسترها استفاده کنید و یک نام تجاری برای خود ایجاد نمایید.



برند گروهی 

زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که چند ارگان، سازمان و یا تیم‌های کوچک تولید محصول یا ارائه خدمات مشترکی را دنبال کنند که ارزش برند را ایجاد می‌کند و سبب می‌شود این نهادها درکنار یکدیگر قرار بگیرند و زنجیره‌ای را ایجاد کنند. به عنوان مثال شبکه اپرا وینفری و اعضای آن‌که درکنار هم جای می‌گیرند و گروه OWN را شکل می‌دهند و ارتباط فوق العاده نزدیکی دارند. یا در مثالی دیگر می‌توان به رولینگ استونز را نام‌برد. این برند گروهی شامل برندهای بزرگ دیگری همچون میک جاگر، رونی وود و چارلی واتس و کیت ریچاردز است.



مارک‌های مکان جغرافیایی 

برندها و مارک‌های جغرافیای می‌توانند گسترده و یا درمقیاس کوچک در اندازه هتل و یا آپارتمان در محله‌ای بخصوص باشند. برای اینکار صاحبان برند تلاش و رقابت زیادی برای توسعه برند خود دارند. برند جغرافیایی می‌تواند در موارد گسترده‌ای همچون اقامت گردشگران، توسعه گردشگری، جذب سرمایه‌گذاران بزرگ و… سودهای کلانی به صاحبان برند و معرف‌های آن برساند.



برندهای الکترونیکی 

این مارک‌ها را فقط در مجازی می‌توانید ببینید. این برندها بیشتر بر ارائه سریع خدمات آنلاین بیش از رقیبان و جلب رضایت و گرفتن بازخورد مثبت از سوی مخاطبان هستند. مارک‌های الکترونیکی با فعالیت در مجازی می‌توانند برند خود را توسعه دهند.




09177755652